Ha!art nr 43 - Czas nerdów

okladka ha43_ost2013

Wśród autorów: Jan Bińczycki, Jay David Bolter, Mateusz Idczak, Adam Ladziński, Anna Nacher, Mariusz Pisarski, Piotr Puldzian Płucienniczak i inni.

• • •

Ograniczenia biorące się z medium pozwalają spojrzeć uważniej na historię grania. A jest ona cmentarzyskiem idei. Cmentarzyskiem żyznym, właściwie dżunglą, w której bezustannie toczy się walka o przeistoczenie starego pomysłu w nowy, a nowego w grę-legendę.

(...)

Nie opuszcza mnie przeświadczenie, że niezależnie od pikseli, silników, poligonów i trwania w niewoli kontrolera, granie – ta rzekomo całkowicie stechnicyzowana czynność, ta blada poświata monitora – wychodzi od i dochodzi tylko do człowieka. Maszyna nie gra, maszyna realizuje algorytm. Zatem, nie przejmując się postulatami trans- czy posthumanizmu, nie piszemy o linijkach kodu, piszemy o ludziach. Nawet jeśli w cyfrowym zoomie i w cyfrowym szumie.

Push & play.

Adam Ladziński, Cieszą, tumanią, dyscyplinują

• • •

Opracowanie graficzne: Katarzyna Janota

• • •

Spis treści:

    • Adam Ladziński, Cieszą, tumanią, dyscyplinują
    • Piotr Płucienniczak, Formacja fantastyczna: przygoda jest pracą
    • Szymon Piotr Kukulak, Ukryte królestwo. Nauka w grach komputerowych
    • Maciej Szuba, Modele produkcji gier wideo
    • Piotr Sterczewski, Znaczące mechanizmy, interaktywne idee
    • Jan Bińczycki, Jak skala Richtera (wywiad z Tadeuszem Zuberem)
    • Marcin Petrowicz, Orson Welles gier komputerowych
    • Mariusz Pisarski, Literackie maszyny Nicka Montforta
    • Mateusz Felczak, Gry jako sposób zarabiania – sport elektroniczny i relacje o nim
    • Jan Bińczycki, Dziedzictwo w kodekach. Rozmowa z Anną Nacher (wywiad)
    • Michał Chudoliński, Opowiadanie historii (wywiad z Jesperem Juulem)
    • Piotr Macha, W mętnej urynie sztuki nie ma już ani jednego coina (wywiad z Kordianem Lewandowskim)
    • Karina Jarzyńska, Kanonizacja Pac-Mana. O kolekcji gier wideo w MoMA w Nowym Jorku
    • Magdalena Cielecka, Partner, rywal, niewolnik? O relacji gracza i jego awatara
    • Bartłomiej Schweiger, Upośledzone dziewczynki
    • Alicja Palęcka, Nowe drobnomieszczaństwo gra
    • Jay David Bolter, Remediacja (fragmenty) w tłumaczeniu Aleksandry Małeckiej
    • Sebastian Rerak, Medium społecznościowe czasów preinternetowych (wywiad z Aleksym Uchańskim)
    • Mateusz Idczak, Zapach commodore
    • Jan Bińczycki, Ilinx w biurze
    • Sebastian Rerak, Gry nie warte sieczki
    • Czy jesteś graczem? Ankieta

 

• • •