Sztuka jako pozór? - Ewa Majewska

sztuka jak_pozor2014

"SZTUKA JAKO POZÓR? CENZURA I INNE PARADOKSY UPOLITYCZNIANIA KULTURY"

 - Proponowany tu zbiór tekstów jest przede wszystkim próbą stworzenia takiej krytycznej teorii kultury, w której dochodzi do połączenia feministycznej krytyki społecznej i estetyki z marksizmem, poststrukturalizmem i teorią krytyczną […].

Niniejsza publikacja stanowi zapis działania na przecięciu przynajmniej kilku dyscyplin i może być czytana jako dowód czy potwierdzenie współwystępowania kilku równoległych form organizowania jednego, społecznego pola. Zebrane tu interwencje były niemal zawsze dokonywane z zewnątrz — nie jestem historyczką sztuki, zajmuję się przede wszystkim teorią kultury i filozofią. Momentami pisałam również z pozycji zaangażowania czy wręcz aktywizmu. Przywykliśmy do starannego rozgraniczania teoretyzowania i praktyki, teksty o sztuce są też zazwyczaj pisane z pozycji statecznego desintéressement, przy wygaszonym afekcie i w neutralnym tonie. Tymczasem tu dochodzi czasem do głosu moje zaangażowanie w debaty wokół kultury, sztuki i polityki. Pozostaje jeszcze kwestia pozwalająca przedstawić ogólny koncept niniejszej książki: mianowicie stanowi ona zbiór tekstów, które będąc analizą prac i działań artystek i artystów, stają się zarazem próbą refleksji nad kulturą, polityką i społeczeństwem po 1989 roku, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu polskiego, choć nie tylko.

Z Wprowadzenia

• • •

Ewa Majewska to przenikliwa teoretyczka, badaczka zainteresowana współczesną kulturą, jej związkami z obszarem szeroko pojętej władzy, a także problematyką płci. Najważniejsze zagadnienia, które pojawiają się w jej pisarstwie, to kwestie wolności i władzy. W najnowszej książce Majewska nie tylko omawia twórczość wybranych przez siebie artystek i artystów, ale także próbuje stworzyć zbiór narzędzi teoretycznych, które pomagają tę sztukę odczytać, a zarazem wpisać ją w cały obszar problemów nowoczesnego społeczeństwa.

Z recenzji Izabeli Kowalczyk

• • •

Niniejsza książka zdecydowanie broni tezy o politycznym charakterze sztuki i wszelkich działań w kulturze oraz zakłada społeczne uwikłanie praktyk artystycznych między innymi wskutek nierówności płciowych, konfliktów klasowych, rasizmu czy homofobii.

Z Wprowadzenia Ewy Majewskiej