Ha!art nr 43 - Czas nerdów
Wśród autorów: Jan Bińczycki, Jay David Bolter, Mateusz Idczak, Adam Ladziński, Anna Nacher, Mariusz Pisarski, Piotr Puldzian Płucienniczak i inni.
• • •
Ograniczenia biorące się z medium pozwalają spojrzeć uważniej na historię grania. A jest ona cmentarzyskiem idei. Cmentarzyskiem żyznym, właściwie dżunglą, w której bezustannie toczy się walka o przeistoczenie starego pomysłu w nowy, a nowego w grę-legendę.
(...)
Nie opuszcza mnie przeświadczenie, że niezależnie od pikseli, silników, poligonów i trwania w niewoli kontrolera, granie – ta rzekomo całkowicie stechnicyzowana czynność, ta blada poświata monitora – wychodzi od i dochodzi tylko do człowieka. Maszyna nie gra, maszyna realizuje algorytm. Zatem, nie przejmując się postulatami trans- czy posthumanizmu, nie piszemy o linijkach kodu, piszemy o ludziach. Nawet jeśli w cyfrowym zoomie i w cyfrowym szumie.
Push & play.
Adam Ladziński, Cieszą, tumanią, dyscyplinują
• • •
Opracowanie graficzne: Katarzyna Janota
• • •
Spis treści:
- Adam Ladziński, Cieszą, tumanią, dyscyplinują
- Piotr Płucienniczak, Formacja fantastyczna: przygoda jest pracą
- Szymon Piotr Kukulak, Ukryte królestwo. Nauka w grach komputerowych
- Maciej Szuba, Modele produkcji gier wideo
- Piotr Sterczewski, Znaczące mechanizmy, interaktywne idee
- Jan Bińczycki, Jak skala Richtera (wywiad z Tadeuszem Zuberem)
- Marcin Petrowicz, Orson Welles gier komputerowych
- Mariusz Pisarski, Literackie maszyny Nicka Montforta
- Mateusz Felczak, Gry jako sposób zarabiania – sport elektroniczny i relacje o nim
- Jan Bińczycki, Dziedzictwo w kodekach. Rozmowa z Anną Nacher (wywiad)
- Michał Chudoliński, Opowiadanie historii (wywiad z Jesperem Juulem)
- Piotr Macha, W mętnej urynie sztuki nie ma już ani jednego coina (wywiad z Kordianem Lewandowskim)
- Karina Jarzyńska, Kanonizacja Pac-Mana. O kolekcji gier wideo w MoMA w Nowym Jorku
- Magdalena Cielecka, Partner, rywal, niewolnik? O relacji gracza i jego awatara
- Bartłomiej Schweiger, Upośledzone dziewczynki
- Alicja Palęcka, Nowe drobnomieszczaństwo gra
- Jay David Bolter, Remediacja (fragmenty) w tłumaczeniu Aleksandry Małeckiej
- Sebastian Rerak, Medium społecznościowe czasów preinternetowych (wywiad z Aleksym Uchańskim)
- Mateusz Idczak, Zapach commodore
- Jan Bińczycki, Ilinx w biurze
- Sebastian Rerak, Gry nie warte sieczki
- Czy jesteś graczem? Ankieta
• • •