Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym - red. J. Majewska
Wybór, redakcja, wstęp i noty Jadwiga Majewska
Tłumaczenie: Anna W. Brzezińska, Marzena Chojnowska, Michał Jankowski, Agnieszka Kamińska, Beata Kowalczyk, Jadwiga Majewska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Ścibor, Elżbieta Tomczyk, Jarosław Wójtowicz
Antologia Świadomość ruchu pod redakcją Jadwigi Majewskiej to autorski wybór najważniejszych wypowiedzi o tańcu współczesnym, opisujących fundamenty aktualnej estetyki i praktyki w tej dziedzinie. Refleksje twórców, ich autointerpretacje i manifesty zostały zestawione z esejami teoretyków i krytyków. Wszystkie zamieszczone wypowiedzi to głosy profesjonalistów, często o wadze klasyki gatunku. Książka składa się z dwóch części: w pierwszej taniec funkcjonuje w trzech perspektywach (jako proces, działanie i spektakl), w drugiej – pojawia się w rozlicznych kontekstach: teatralnym, krytycznym, historycznym, socjologicznym, antropologicznym czy religioznawczym. Poszczególne rozdziały zostały ułożone tak, aby wskazać ewolucję zagadnień i różnorodność perspektyw. Zestawienie nie ma jednak ambicji zbioru wyczerpującego nowoczesną refleksję o ruchu, nastawione jest raczej na konfrontację z tym, co aktualne i przyszłościowe w tańcu. Książka może służyć jako podręcznik dla studentów teatrologii, performatyki, teorii tańca, zarówno na uniwersytetach, jak i w wyższych szkołach artystycznych. Może stanowić podstawę do dalszych, bardziej szczegółowych, publikacji w przyszłości. Jest znakomitym przewodnikiem zarówno dla samych artystów, jak i dla osób piszących o tańcu oraz zajmujących się jego propagowaniem – szczególnie w kontekście wzrastającej popularności tańca w kulturze współczesnej.
Na taką książkę czekało nie tylko środowisko tancerzy i choreografów, krytycy i ogromna rzesza sympatyków tej, coraz lepiej rozpoznawalnej i coraz szerzej popularyzowanej, sztuki, czekali też studenci teatrologii, muzycy i performerzy, o badaczach, rodzącej się na naszych oczach dziedziny akademickiej, jaką jest performatyka, nie wspominając. Zebrane przez Jadwigę Majewską, autorkę zaliczaną do najważniejszych krytyków tańca współczesnego w Polsce, artykuły układają się w przekonująco jednolitą, logicznie skomponowaną całość, której wartość poznawcza, tak historyczna, jak i teoretyczna, wydaje się nie do przecenienia. Pozwoli ona nie tylko zapoznać się z najważniejszymi wypowiedziami teoretyków (a praktycznie „ojców założycieli”) tańca współczesnego, ale posłuży także
wielu przyszłym adeptom sztuki, która w naszym kraju znajduje się obecnie w fazie niezwykle dynamicznego rozwoju.
Prof. dr hab. Jacek Kopciński (fragment recenzji wydawniczej)
Wciąż mamy do odrobienia ogromne zaległości narosłe przez lata, kiedy taniec współczesny rozwijał się na świecie, a w Polsce był traktowany niemal jak ekscentryczne dziwactwo. Najważniejsza z tych zaległości to brak dostępu do polskich tłumaczeń podstawowych tekstów źródłowych. Tę właśnie zaległość proponuje nadrobić Jadwiga Majewska układając swoją antologię tekstów o tańcu współczesnym. Oparta na modelu anglosaskiego readera, gromadzi najważniejsze teksty poświęcone zagadnieniom tańca, pochodzące zarówno od samych artystów (wystąpienia programowe, wywiady), jak i od czołowych badaczy. Dzięki temu może stać się niezwykłe cenną pomocą w pracy dydaktycznej wszystkich podejmujących refleksję nie tylko nad tańcem, ale nad tymi aspektami kultury współczesnej, które związane są z badaniami ciała i ruchu.
Prof. dr hab. Dariusz Kosiński (fragment recenzji wydawniczej)