Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

  • Strona główna
  • Recenzje
  • Wydarzenia kulturalne
  • Nowości wydawnicze
  • Varia
    • Nasze inicjatywy
    • Patronujemy
    • Przyjaciele Kuźni
    • Lamus
    • Zdjęcia Kuźniaków
  • Przestrzeń zatraceń
  • Galeria osobliwości
    • Eseje
    • Próby prozatorskie
    • Bajki

Na skróty

  • Recenzje
  • Patronujemy
  • Kontakt

Najnowsze

  • Aleksander Karwowski po raz trzeci z Nagrodą Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich
  • Joanny Bobrzyk „obrazy pocieszenia” – Teresa Tomsia
  • Ptasie abecadło - Dawid Jung
  • Lockator - Dagmara Kacperowska
  • Z każdym dniem trochę bliżej - Irvin D. Yalom, Ginny Elkin
  • I mów, że moja chwała z przyjaciół się bierze. Korespondencja Stanisława Lema i Ursuli K. Le Guin (1972–1984)
  • Liryka i krytyka – Teresa Tomsia i Karol Alichnowicz (O późnym debiucie Rafała Żebrowskiego)
  • Tykot - Krzysztof Czyżewski
  • W górę, przez sny – Teresa Tomsia
  • "Architekci i paragraf aryjski. Przypadek SARP-u (1934-1939)" autorstwa Joanny Majczyk i Agnieszki Tomaszewicz

Wyszukiwarka

0

RSS

feed-image RSS
Kup Zlude

Obchody 80-lecia Biblioteki Publicznej Miasta Gniezno– 10 maja 2025 r.

 Piotr Wiśniewski maj 2025.jpg

Dyrektor BPMG - Piotr Wiśniewski (fot. I. Kosmala)

Czytaj więcej...

Adresy Maryjne - Rafał Jaworski

Blecherniotissa Rafał Jaworski 2006 r. Olej na dębie.jpg

Blecherniotissa Rafał Jaworski 2006 r. Olej na dębie

 

Czytaj więcej...

Z nutą autoironii – Eugeniusz Toman

Jacek Soliński i Teresa Tomsia, GA.ET.JPG

Jacek Soliński i Teresa Tomsia, 24 IV 2025 © Eugeniusz Toman

                                                Przecież byliśmy przed początkiem wszystkiego /

                                                jak nić horyzontu którą sfastrygowano /

                                                z nieskończonością // ulotnym istnieniem.

                                                                        Rafał Żebrowski, Czemu nas opuszczają

Czytaj więcej...

Gdy przychodzą chwile ciemne – Teresa Tomsia

Piątkowo 2024 ET.JPG

Przy kościele na Piątkowie, Poznań 2024© Eugeniusz Toman

 

Czytaj więcej...

Spójrz przyjaźnie z góry - Teresa Tomsia

Teresa i Autoportret Pawła kwiecien 2025.JPG

Teresa Tomsia i Autoportret Pawła Jocza (1943-2008) z 1998 r.

 ©.Archiwum prywatne TT

 

Czytaj więcej...

Książki Dawida Junga: Przewodnik po twórczości polskiego autora interdyscyplinarnego

Dawid 13. 10.2024.png

Dawid Jung, fot. I. Kosmala

 

 

Kim jest Dawid Jung?

Gdy mówimy o współczesnych polskich twórcach łączących poezję, prozę, historię i działalność kulturową, nie sposób pominąć Dawida Junga. Ten urodzony w Kłecku artysta od ponad dwóch dekad kształtuje pejzaż literacki, sięgając po najróżniejsze formy wyrazu – od liryki inspirowanej Herbertem po przewodniki odkrywające zapomniane historie regionów. Jego książki to nie tylko teksty, ale żywe archiwa pamięci, które łączą przeszłość z teraźniejszością. Czy jesteś gotowy, by odkryć tę wielowymiarową twórczość?

 

Co łączy poezję z archeologią słowa?

W świecie literatury Dawid Jung zasłynął przede wszystkim jako poeta o wyrafinowanym stylu, porównywanym do Zbigniewa Herberta. Jego tom „#Spam” (2021) to przykład, jak tradycyjna fraza może współgrać z językiem współczesności. Wiersze Junga przypominają dialog między epokami – autor sięga po mitologiczne motywy, by opisać rzeczywistość przepełnioną technologią i globalną komunikacją. To poezja, która nie boi się pytań o tożsamość w dobie internetu, ale też nie rezygnuje z klasycznego rytmu.

Drugim filarem jego twórczości poetyckiej są „Glosy” (2017), gdzie teksty uzupełniają autorskie komentarze. To projekt łączący literaturę z performansem – jak sam Jung przyznaje, każdy wiersz ma tu swoją „drugą warstwę”, odsłaniającą proces twórczy. Dla czytelników to szansa, by zanurzyć się nie tylko w finale dzieła, ale też w jego korzeniach. Czy można lepiej zrozumieć poezję? Jung udowadnia, że tak – poprzez szczerość wobec słowa.

 

Dlaczego Polska to „ulubiona masochistka Europy”?

Tytuł zbioru esejów „Polska, ulubiona masochistka Europy” (2017/2018) od razu przykuwa uwagę, ale to dopiero początek intelektualnej podróży. Jung analizuje w nim narodowe mity, kompleksy i paradoksy, sięgając po przykłady z historii Gniezna i Wielkopolski. To nie tylko publicystyka, ale literacki eksperyment – każdy szkic poświęcony jest zapomnianym postaciom, które kształtowały lokalną tożsamość.

Autor pyta: „Czy wolność uszczęśliwia nas tylko jako mit?”. Odpowiedzi szuka w biografiach lekarzy, artystów i działaczy, których losy stały się metaforą polskich dylematów. To lektura dla tych, którzy chcą zrozumieć, jak pamięć zbiorowa wpływa na nasze „tu i teraz”. Jeśli szukasz książki, która łączy reportaż z filozofią, sięgnij po ten tytuł w księgarni PWN – znajdziesz tam więcej niż suche fakty.

Czytaj więcej...

Zmartwychwstanie Pańskie w poezji

 

pusty_grob.png

 

  Składanka Zmartwychwstanie.pdf 

Więcej artykułów…

  1. Wielkanocne życzenia od Przyjaciół Kuźni Literackiej
  2. Konkurs Dziennikarski Wielkopolskiego i Lubuskiego Oddziału SDP 2025 REGULAMIN
  3. Muza poetów za gnieźnieńskimi drzwiami!
  4. Inauguracja tegorocznego Festiwalu LITERATURA DO POZNANIA - O prawdzie, dobru i pięknie w filozofii Józefa Tischnera

Strona 2 z 6

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Następny artykuł
  • koniec
  • Strona główna
  • |
  • Recenzje
  • |
  • Patronujemy
  • |
  • Kontakt